“Mehmet, sanal gerçeklik gözlüğüyle Assassin’s Creed oynarken ayak bileğini burktu!” Bu cümleyi arkadaşlarımızdan duymamıza çok az kaldı. Sanal gerçeklik üzerine yoğunlaşan teknolojiler, çok değil birkaç yıl içerisinde yeni donanımlar satın almamıza ve bambaşka hayat tecrübeleri yaşamamıza zemin hazırlıyorlar bile.
Sanal gerçeklik hayatımıza sadece oyunlarla girmeyecek. Zaten bunu böyle düşünmek iyimserlik olurdu. Teknolojinin hayatımıza bir noktadan değil, pek çok noktadan birbirine bağlı ve kollektif olarak dahil olduğu gerçeğinden yola çıkarsak, bakın sanal gerçeklik devi Oculus'un planları nasıl işleyecek.
Sosyal ağlarda sanal gerçeklik
Sanal gerçeklik sadece oyunlarla sınırlı da kalmayacak gibi görünüyor. Facebook’un Oculus yatırımı, bizim sanal gerçek sosyal medya mertebesine yükselmemizi sağlamaya hazırlanıyor. Facebook’tan Sanal Gerçeklik Uygulamaları Yolda haberimizi hatırlarsınız. Konuyla ilgili olarak Facebook yöneticilerinin neler düşündüğünü açık ve net bir şekilde sizlere de aktarmıştık. Sosyal ağların sanal gerçeklik ortamına dönüşmesiyle yaşanacak tecrübe şu anda sadece bilim kurgu filmlerinden bildiklerimizle sınırlı. Ancak çok uzak da değil gibi görünüyor.Sosyal ağlar ve sanal gerçeklikle ilgili olarak Facebook Sanal Gerçeklik Ürünleri Pazarında Kullanıcıları Zora Sokacak haberimizde şaşırtıcı detaylara ulaşabilirsiniz.
Sinema ve Sanal Gerçeklik
Bundan birkaç önce Oculus ve yönetmen Spike Jonze sinemanın geleceğini tümden etkileyebilecek bir projeyi Sundance Film Festivaline taşıdılar. Sadece sosyal medyada değil, eğlence hayatında da Oculus’un olaya dahil olduğunu görüyoruz. Ünlü yönetmen Jonze'un sanal gerçeklik altyapısı kullanarak çektiği Vice News VR: Millions March isimli çalışması hem sinema, hem de haberciliğin sanal gerçeklik kullanılarak yapılabileceğini anlatıyordu. Buradan iki sonuç çıkıyor TV ve Sinema sanal gerçekliğe hazır ve her an bir çıkış yapabilirler.
Müzik ve sanal gerçeklik
İlk Sanal Gerçeklik Rock Operası Nuren, Kickstarter’da haberimiz, geleceğin video kliplerinin nasıl olabileceği hakkında oldukça ince ipuçları barındırıyordu. Öte yandan Björk, Beyoncé gibi sanatçılar Oculus ile beraber klipler yapmaya başladılar bile. Eğlence hayatında sinemaya hakim olmayı deneyecek olan sanal gerçeklik, elbette müzik endüstrisini bu çemberin dışında tutmayacak. YouTube 360 derece ve 4K yayına hızlı ve yumuşak bir geçiş yaptı. Bu örnek çok yakında sanal gerçek yayınlara da aynı hızla geçebileceğinin bir işareti. Öte yandan geliştiriciler YouTube üzerinde çeşitli sanal gerçeklik videoları izleyebiliyorlar. Yani hali hazırda YouTube bu alt yapıyı destekliyor.
Oyun dünyası ve sanal gerçeklik
Epic Games'in kurucusu Tim Sweeny ile yapılan bir röportaj, oyun yapımcılarının sanal gerçeklik hakkında büyük umutlar beslediğini de gösteriyordu. Sweeny sanal gerçeklik adına yaşanan gelişmelerin heyecan verici olduğunu anlatırken, 'gelişmeler bizim neler yapabileceğimiz konusunda ufkumuz sonsuz genişletiyor' diyerek aslında hazır olduklarını da söylüyordu. Oyun yapımcılarının hedefi daha yüksek. Sweeny'e göre 10 sene içinde VR gözlüklere gerek kalmadan, gerçek hayatın içerisine yerleştirilmiş oyunlar oynamak mümkün olabilecek. Sweeny, 'gerçek hayatla sanal gerçeklik arasındaki fark tamamen ortadan kalkabilir' diyerek, teknolojinin buna olanak verecek düzeye doğru hızla ilerlediğini söylerken bir bildiği olabilir mi?
Sanal gerçeklik pahalı olmayabilir
Oculus Rift Sanal Gerçeklik PC Gereksinimleri Açıklandı haberimizde, oyunları sanal gerçeklik gözlüğü ile oynamamızı sağlayabilecek donanım alt yapısını yayınlamıştık. Görünen o ki, 2016 yılından itibaren bir sanal gerçeklik gözlüğü alarak bu maceraya katılmakta çok da zorlanmayacağız. Zaten dev şirketlerin istediğinin de ulaşılabilir olmak olduğunu düşünüyorum. Çünkü sanal gerçeklik yan sanayi, bir kez biz gözlükleri gözümüze yerleştirdiğimizde bizi ticari bir arz bombardımanına tutacaktır. Bu kaçınılmaz. Oculus Rift setleri 350 dolara geliştiricilere satılıyor. Kullanıcılar için 200-330 dolara yılsonunda raflarda olabilir.
Oculus ve Rift nedir, ne yapar?
Oculus her "start up" gibi ilk başlarda bağımsız bir oluşumdu. Ta ki, Mark Zuckerberg keşfedene kadar. Zuckerberg, Oculus’a ilgisini çok uzun süre saklayamadı ve bir buçuk yıl kadar önce 2 milyar dolara şirketi satın aldı. Oculus Rift sanal gerçeklik sistemlerinin artık sahibi Facebook. Ancak Oculus takımı dağılmadı, herkes işine devam ediyor. Sanal gerçeklik evreninin 360 derecelik tüm esnekliği Oculus Rift sanal gözlük setlerinde var. Oyunları 360 derecelik bir dünyada oynamamızı sağlıyor. Rift ise Oculus’un yarattığı özel bir gözlük. Bir özelliği de sanal gerçeklik teknolojisinin ne kadar ileriye gittiği konusunda teknolojik demo yapan ilk aparat olması.
Kısaca sanal gerçek yaşam gerek sosyal, gerekse aktüel ve eğlence olsun birkaç sene içerisinde hızla yayılacak. Bunu yapmak için ilk önce sosyal medyayı ve oyunları kullanması da kaçınılmaz olacak. Çünkü o noktalarda büyük bir tüketici potansiyeli var. Gerçek dünyamızdan bizi bir adım daha uzaklaştıracak olan bu teknolojiye hazır olup olmadığımıza karar vermek ise tamamen bize kalmış gibi görünüyor.
Gerçek dünyayı ele geçirmeye hazırlanan diğer sanal gerçeklik teknolojileri ile ilgili yazıma da, Sanal Gerçeklik: Arkasında Kimler Var, Ne Yapıyorlar? Bloğumdan ulaşabilirsiniz.
Google Android İşletim Sistemini Sanal Gerçeklikle Buluşturacak
Mozilla Firefox Tarayıcısını Sanal Gerçekliğe Taşımak İstiyor
Sanal Gerçekliğe İşitme ve Görmeden Sonra Dokunma Duyusu da Geliyor
YORUMLAR