GameX 2012 - Barış Özistek Röportajı
GameX 2012 oyun fuarında Joy Game genel müdürü Barış Özistek ile yaptığımız röportaja sitemiz üzerinden ulaşabilirsiniz.
Rönesans Fuarcılık ve Yayıncılık A.Ş. tarafından bu yıl 2.si düzenlenen ve 4-7 Ekim tarihleri arasında İstanbul'da yerli ve yabancı oyun şirketlerini bir araya getiren, Türkiye'nin tek oyun fuarı olan GameX 2012'de Tamindir olarak bizler de yerimizi aldık. GameX oyun fuarı kapsamında bir çok firma yetkilisiyle birebir görüşerek röportaj yapma şansı bulduk.
Joy Game genel müdürü Barış Özistek'te röportaj yapma fırsatı bulduğumuz isimler arasındaydı. Kendisine samimi ve içten röportajı için çok teşekkür ediyoruz ve kendisiyle yaptığımız röportajı sizlerle paylaşıyoruz.
Merhaba, öncelikle sizi tanıyabilir miyiz? |
Tabi, ismim Barış Özistek. Yaklaşık iki senedir SHR grup bünyesinde çalışıyorum. Daha öncesinde Adecco'da genel müdür yardımcılığı, ondan önce Bureau Veritas'ta pazarlama ve satış yöneticiliği yaptım. Evliyim. Bilmem başka öğrenmek istediğiniz birşey var mı? |
Türkiye'de oyun sektörünü nasıl buluyorsunuz? |
Türkiye'de oyun sektörü heyecanlı, dinamik ama daha henüz çok küçük. Zaten baktığınızda son 6 yılda gelişmeye başlamış bir sektör. Dolayısıyla çok normal bu noktada olması ama her yıl neredeyse kendisini ikiye katlayarak büyüyor ve geleceğe yönelik çok şeyler vadediyor. |
Peki Joygame bu sektör içerisinde kendisine nasıl bir yer buluyor? |
Joygame, Türkiye'de dünya standartlarında görülmüş ilk online yayıncı oyun firması. Bizim vizyonumuz da bir yayıncı firma olarak büyümek. Hem pazarın büyümesine paralel olarak büyüyoruz doğal olarak. Onun dışında yeni pazarlara girmiş vaziyetteyiz. Şu an tüm ortadoğu ve kuzey afrika bölgesine online oyun yayını yapıyoruz. Yani yaklaşık 480 milyonluk bir nüfusu kapsıyoruz. Mısır'da bir ofisimiz var, Hindistan'da bir ufak oyun geliştirme stüdyomuz var, Türkiye'de yine ufak çapta oyun geliştirmeler yapıyoruz. Dediğim gibi bizim ana işimiz oyun geliştirme değil, ana işimiz oyun yayıncılığı. |
Dağıtımı, kullanıcılarla buluşturmak diyorsunuz? |
Aynen öyle ama biz kendimizi artık dijital eğlence sektöründe olarak konumlandırıyoruz. Dünyaya da baktığınızda eğlence sektörüyle, oyun firmaları artık yanyana gelmeye başladılar. Birçok büyük eğlence sektöründen, medyadan firma oyun sektörüne giriyor, oyun sektöründen firmalar satın alıyor veya birlikte iş birlikleri yapıyorlar. Biz de aynı şekilde kendimizi konumlandırıyoruz ve dijital eğlence ortamı yaratıyoruz. Sadece online oyun yayıncılığı yapıyor değiliz, kullanıcılarımız için bir ortam yaratıyoruz. Bugün hatta radyomuz açıldı ve bu gibi yeniliklerimiz olacak. |
GameX'in bu yıl ikinci senesi, fuar hakkında neler düşünüyorsunuz? |
Biz GameX'e geçen sene ilk senesiydi ve oldukça iddialı bir şekilde katılmıştık. Bu sene de aynı şekilde. GameX çok daha büyüyecek. Bizim standımız da gördüğünüz gibi fuara nazaran çok büyük bir stand ve GameX'e büyük destek veriyoruz. |
GameX'te dikkatimi çeken birşey var. Sanki çok fazla firmanın ve insanın haberi yokmuş gibi geldi bana. Her ne kadar, GameX çok fazla medya sponsoruna sahip olsa da yeterince duyurulmamış gibi. Bu konuda siz ne düşünüyorsunuz? |
Doğru, haklısınız. Medyada çok fazla adının duyurulmadığı doğru. Bilmiyorum bunun sebepleri nedendir, hani GameX'ten mi kaynaklı, medyadan mı kaynaklı? Açıkçası ben bu konuda çuvaldızı biraz medyaya batırıyorum. Çünkü Türkiye'de medyanın oyun sektörüne ilgisi genel olarak negatif haberler üzerine endekslenmiş durumda. Bunun dışında çok fazla bir ilgi yok. |
İnsanları oyun sektörüne yönlendirmektense, insanları oyun sektöründen soğutmak gibi bir çabaları var değil mi? |
Aynen öyle. Dolayısıylada GameX'in adını yeterince duyuramamasının suçunu birazda medya da aramak lazım. Tüm dünyada devletlerin büyümesi için destek verdikleri oyun sektörüyle ilgili Türkiye'de bir oyun fuarı yapılıyor ve bu çok değerli bir şey. Çünkü fuarlar bir endüstriyi büyütür, pazarı geliştirir. Fuarın güzelliği şurada, mesela siz bilgisayarda bir oyun oynarken, ne oynadığınızı, ne yaptığınızı, bu oyunu kimin yayınladığını, aileniz bilemez, arkadaşlarınız bilemez, siz orada oyunla başbaşasınız. Ama buraya aileler çocuklarını alıp gelebilirler, bu oyunu yayınlayan Joygame'le tanışabilirler. Bizim bu fuarda 80 tane çalışanımız bulunuyor. Bu fuara kim gelirse gelsin birebir bir Joygame çalışanıyla tanışabilir ama bu konuda da basının katkısı önemli. |
Yeterli yönlendirme yok görüşümüz doğru sanırım. |
Size şöyle söyleyeyim. Medya istediği kadar haber yapmasın, şu an bizim Türkiye'de 12 milyon oyuncumuz var ve biz Türkiye'nin en yüksek trafikli sitelerinden birine sahibiz. Biz zaten GameX oyun fuarında olduğumuzu söyledik. Bu nedenle tüm oyuncularımız buraya gelip, bizlerle tanışacaklardır. |
Peki Joygame'in kısa zaman içerisinde Türk oyuncularla buluşacak yeni oyunları var mı? |
Zaten dünya üzerinde en yoğun oyun yayınlayan 2-3 oyun yayıncısından biriyiz. Hatta bazen oyuncularımızdan şöyle yorumlar alıyoruz "Daha ne kadar çok oyun yayınlayacaksınız? Hangisini oynayacağımızı şaşırdık". Bazen haklılar mı acaba diye düşünmüyor da değilim. Şu an yeni bir MMORPG ve bir RTS oyunumuz hazırlanıyor ve gelecek iki üç ay içerisinde kullanıcılarımızla buluşacak. |
Peki yeni oyunlarınızda Free to Play modeliyle mi yayınlanacak? |
Tabi ki, bizim stratejimiz her daim Free to Play oyun yayınlamak. Oynamak her zaman bedava ve siz istemediğiniz sürece para harcamak zorunda değilsiniz. |
Türkiye için Free to Play oyunlar daha uygun sanırsak? |
Kesinlikle. Amerika dışındaki tüm pazarlarda Free to Play oyun yayınlamak her zaman daha uygun bir stratejidir. Aslında ben buna Free to Play'in ötesinde Google modeli diyorum. Google'ı Google yapan ve diğer tüm rakiplerini alt üst eden taktik neydi? Google dedi ki "Önce kullanıcı. Bilgiyi kullanıcıya bedava veririm, herhangi birisi para vererek bunun üstüne geçemez. Biz herhangi bir şekilde para kazanmanın yolunu buluruz." dedi ve buldu da. Free to Play'de bu, yani Free to Play'de en kaliteli içeriği, en kaliteli oyunu kullanıcıya herhangi bir sınırlama olmadan sunuyorsunuz. Bizim para harcayan oyuncu, harcamayan oyuncu gibi bir sınırlamamız yok. Bizim müşteri destek birimimiz 24 saat çalışıyor ve tüm kullanıcılarımıza aynı hizmeti ayrım yapmadan veriyor. Free to Play'i geliştiren şey bu. Kullanıcı gerçekten keyif aldığı, zevk aldığı bir ürüne istiyorsa para harcıyor. Gidip raftan bir ürünü aldığı gibi ben bu oyuna para veriyorum acaba değecek mi gibi bir şey düşünmek zorunda değil. Önümüzdeki üç ay içerisinde 3 yeni oyunu Türkiye'de yayınlıyor olacağız. World of Battles (RTS), Battle of Immortals (MMORPG) Çin'in en büyük 10 MMORPG oyunlarından birisi ve ilk kez bir türk oyun geliştiricisi olan Sobee ile çalışarak 0 Türkçe olarak, I Can Football 2'yi yayınlayacağız. |
Fuarda I Can Football 2'nin tanıtım filmini gördüğümüzde grafik olarak baya geliştirildiğini gördük. Bu konu hakkında siz neler söylemek istersiniz? |
Oldukça iddialı bir yapım olacak ki size şunu söyleyebilirim, çok uzun zamandır dünyada futbol oyunu arıyoruz. Türkiye'de bir futbol ülkesi olduğu için böyle bir oyunu getirip Türkiye'de yayınlamak istiyoruz. Zaten çok az futbol oyunu var ve bu az futbol oyunu içerisinde kaliteli olanı neredeyse yok. Amerika ve Kore'de neden kaliteli bir futbol oyunu yok diye sorduğum zaman "Bir futbol oyunu geliştirmek gerçekten çok zor, diğer oyunların hiçbirine benzemiyor" cevabını aldım. I Can Football'u oynarken hem sistem olarak sıkıntı çekmeyeceksiniz hem de kaliteli grafiklerle oyunu oynayabileceksiniz. |
Bu noktada Türk firması Sobee'nin kaliteli bir iş çıkardığını söyleyebiliriz değil mi? |
Kesinlikle çok başarılı bir iş çıkardılar. |
Dünyada büyük yankılar uyandıran I Can Football 2, Türkiye'de aynı başarıyı yakalayabilir mi? |
Tabiki. Biz zaten bu sene içerisinde oyunu Türkiye'de de açmayı düşünüyoruz. Önümüzdeki senenin başında da tüm arap bölgesine arapça olarak oyunu sunacağız. Bu şekilde 500 milyonluk nüfusa sahip bölge I Can Football'u oynayabilecek. |
Bu güzel röportaj için size çok teşekkür ediyoruz. |
Ben teşekkür ederim, çok memnun oldum, sağolun. |