Merhaba Tamindir takipçileri. Ülkemizde mobil oyun sektörü yavaş yavaş gelişen sektörler arasında. Kimi zaman bu sektörden başarılı yapımlar da karşımıza çıkıyor. Bu yapımlar sundukları kaliteyle bize Türkiye'de yazılım geliştirme sektörününün parlak bir geleceğe sahip olduğunu işaret ediyor. Ülkemizde yazılım sektöründe umut olduğunu işaret eden yapımlardan biri de Dolmuş Driver adlı inanılmaz eğlenceli mobil sonsuz koşu oyunu. Gripati tarafından geliştirilen Dolmuş Driver ülkemizin gerçekleriyle harmanlanmış, güzel grafiklerle ve orjinal seslendirmelerle süslenmiş ve mizahi yapısıyla eğlenceli bir oyun keyfi yaşatan bir oyun. Gripati Digital Entertainment, Egg Fight - Çatlak Yumurta ve Neon Beat gibi diğer başarılı oyunlarıyla da bize mobil cihazlarımızda keyifli zaman geçirme imkanı veriyor.
Gripati sadece Türkiye'de değil uluslararası uygulama sektöründe de başarı yakalamış bir firma. Biz de ülkemizin göğsünü kabartan bu başarılı firma ile bir röportaj yaparak sizlerle paylaşmak istedik. Röportajımızda Gripati'nin ofisinden karelere, Gripati'nin yeni projelerine ve Gripati ekibiyle ilgili bilgilere yer veriyoruz. Eğer daha önceden Gripati oyunlarını denemediyseniz bu bağlantıları kullanarak oyunları mobil cihazlarınıza indirebilirsiniz:
Dilerseniz sorularımıza ve Gripati ekibinin cevaplarına geçelim:
1- Android ve iOS cihazlar için geliştirdiğiniz Dolmuş Driver oldukça yüksek bir başarı yakaladı ve büyük beğeni kazandı. Bu başarınızın özel bir hikayesi var mı? |
Dolmuş Driver bizim altıncı oyunumuz. Aerokiller adlı başka bir oyun üzerine çalışıyorduk. Üç ay gibi bir süre geçmişti ve motivasyon düşmüştü. Bu durumda, bu oyunu durdurma kararı aldık ve tamamen yeni bir oyun yapmak için masaya oturduk. Bu sefer farklı hedeflerimiz vardı ve ilki, “İstanbul’da Gripati diye bir takım var ve mobil oyun yapıyorlar”ı insanlara göstermekti. Bunun için hedef kitleyi küresel pazardan lokal pazara düşürdük ve bizden bir oyun yapalım dedik. Masada, ben ve diğer görsel tasarımcı arkadaşım her gün sarı dolmuşları kullanıyor ve o heyecanı yaşıyorduk, ayrıca yıllardır bu meşhur dolmuşlar için söylenen, “oyunu olsa çok tutar” söylemini gerçekleştirdik. Oyunu geliştirme süreci karar verme sürecinden çok daha zahmetli oldu bizim için. O masadan kalktıktan sonra toplam yedi ay geçti ve Temmuz 2013’te oyunu yayınladık. Çok ilginçtir, Dolmuş Driver ilk Yeni Zelanda’da keşfedildi, iPhone ve iPad olarak iki farklı versiyon çıkardık ve markete önce iPad girince, biz kapatıp iPhone’u bekledik. Bizim kapatma süremizde saat farkından dolayı Yeni Zelanda’da 1 saat kadar açık kalmış ve bir oyun editörü farkedip oyun için bir forumda yazı yazmış. Bunun üzerine diğer insanlardan mailler gelmeye başlayınca, biz de iPad versiyonunu açtık. Yabancılar, içerideki Türkçe seslendirmeleri anlamamakla birlikte çok beğenmişler ve komik bulmuşlardı, hatta birkaçı Dolmuş diye bir toplu taşıma aracı kullandığımızı öğrendiği için oyunu bilgilendirici de bulmuştu ve bunun üzerine yazılar yazmışlardı. Ertesi hafta iPhone versiyonunun da markete girişi ile birlikte iki gün içerisinde Apple AppStore’da ilk sıraya oturduk ve iki ay gibi bir süre orada kaldık. O saatten sonra oynayan herkes arkadaşlarına ve çevresine oyunu yaymaya başladı ve oyun kendi kendine yükselişe geçti ve Apple tarafından 2013 yılının en iyi oyunları arasında seçildi. Sonunda beklenen olmuş bir oyunumuz hızla yükselişe geçmişti, hayal gibiydi bizim için, bu kadarını beklemiyorduk. Bu sevinci yaşamaya devam ederken, Gripati yapılanmasındaki büyük değişiklik, başarının yanında gelen bir yan etkiydi. Eski takım dağıldı ve yeni takım ile elimizden geldiğince oyunu güncellemeye çalıştık. Dolmuş Driver’ın başarısındaki en büyük etkenlerden biri de içerideki seslendirmeleriydi. Toplamda 1000 adet farklı seslendirme var oyunda. Tamamen amatör ruhla ve metin olmadan doğaçlama kaydedilen sesler. Takım, ailemiz, arkadaşlarımız ve o gün orada yoldan geçerken, kendini mikrofonun karşısında bulan destekçilerimizin sesleri onlar. Kendi kendine yayılan bir oyun olan Dolmuş Driver bugün itibari ile 2,6 milyon indirilmeyi geçti ve bunun %95’i Türkiye’den. Biz elimizden geldiğince güncellemeler yapmaya çalışıyoruz diğer yandan da Dolmuş Driver 2’ye başladık ve son sürat yeni versiyonu geliştirmeye devam ediyoruz. |
2- Çatlak Yumurta ya da Egg Fight diğer başarılı yapımlarınıza örnek olarak gösterilebilir. Bu oyunda da belli bir kalite seviyesini koruduğunuzu görüyoruz. Öncelikle ülkemizden böyle yapımların çıkmasını gurur verici olarak gördüğümüzü belirtmek isteriz. Bu kalite seviyesini yakalamak için nelere dikkat ediyorsunuz? |
2010 yılında, oyun işine başladığımızda ilk defa karşılaşmıştık “polish” kavramıyla. Herkes oyunlar polish olmalı diyordu ve biz nasıl yaparız diye uğraşıyorduk, sanki gizli bir formül varmış ellerinde de bizimle paylaşmıyorlardı gibi hissediyorduk. Sonradan farkettik aslında polish kavramının nasıl çalıştığını. Tecrübe ederek, deneye yanıla öğrendik, her tamamladığımız oyun bize yeni ve farklı bir şeyler öğretti. Karate Kid filmindeki Miyagi Usta’nın ilk dersi gibiydi olay “Cilala, Parlat. Cilala, Parlat…” Hatırlar mısınız bilmem ama nasılda parlıyordu en sonunda o tozlu arabalar :) Tekrar tekrar denemeler yapıyoruz, küçük detaylara, ince ayrıntılara kadar dikkat ediyoruz. İşin özü, yaptığımız işin hakkını vermek için var gücümüzle çalışıyoruz. |
3- Bize biraz ekibinizden bahsetmek ister misiniz? Ekibinizi nasıl kurdunuz, yeni ekip üyelerini seçerken nelere dikkat ettiniz? Zaman içerisinde nasıl bir gelişim gösterdiniz? |
Gripati 2011 yılının Nisan ayında kuruldu. Ortağım Doğukan ile birlikte mobil oyun yapmak için atladık bu okyanusa ve yüzmeye çalıştık. Her oyunda yeni bir duvara tosladık. İlk sene Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Tekno Girişim Sermaye Desteği aldık ve 1 sene boyunca evde salonda çalıştık. 2012 yılında KOSGEB Ar-Ge desteği ile Boğaziçi Üniversitesi'ndeki ofise taşındık ve 1 yazılımcı ve 1 görsel tasarımcı arkadaş ile takımı 4 kişiye çıkardık. 6. oyunumuz olan Dolmuş Driver’ın çıkışından 4 Ay sonra ortağım Doğukan, girişimciliğin getirdiği yorgunluk ve oyun işinin zorluğu nedeniyle artık devam etmeyeceğini açıkladı ve şirketten ayrıldı. KOSGEB desteğinin bitimiyle birlikte de çalışan 2 arkadaş ile yollarımızı ayırdık. Bütün şirketi devraldıktan sonra yarı zamanlı çalışan yazılımcı arkadaşım Erman ile yola devam ettik. 2014 yılı başında Özyeğin Üniversitesi, Girişim Fabrikası’na taşındıktan sonra yeni oyunlar yaptık. Bu sefer Gripati yapılanmasını farklılaştırmaya karar verdim ve içeride küçük takımlar oluşturmak üzere paralelde farklı oyunlar yapmaya başladık. Her bir oyundan sorumlu en az bir görsel tasarımcı ve bir yazılımcı arkadaşım var, büyük oyunlar için bu sayı artıyor. Bir de ses tasarımcısı arkadaşımız var ve aynı zamanda oyun içi ekonomisi ile de ilgileniyor.
|
4- Ofisiniz ve çalışma koşullarınız üretkenliğinizi etkiliyor mu? Bize biraz ofisinizden ve çalışma koşullarınızdan bahseder misiniz? |
Kesinlikle etkiliyor. Ev ortamında, KOSGEB destekli üniversite içerisindeki ofisimizde, açık ofiste ve hazır ofiste çalışma fırsatı bulduğumuz bu 4 sene içerisinde her bir ofisin farklı dinamikleri oldu. Güncel durumda, geleneksel mesai saatlerimiz yok, tamamlanması gereken görevlerimiz var. Ekipte herkes görev bilincinde olduğu için çalışma saatlerini kendisi belirliyor. Bazı zamanlar öğlen geliriz akşam çıkarız, bazı zamanlar sabah geliriz ertesi akşam çıkarız. Cumartesi günlerini genelde plan program yapmak ve oyun dinamiklerine karar vermek için harcıyoruz, hafta içi de geliştiriyoruz. Ekibin bir kısmı ise dışarıdan çalışıyor, onlar da haftalık tamamladıkları işleri iletiyor ve haftalık planlar ile oyunların geliştirme süreci devam ediyor.
|
5- Domuş Driver gibi yapımlarınızı Windows Phone ve Windows 8 gibi platformlara da taşımayı düşünüyor musunuz? |
Geçen sene öyle bir denememiz oldu ancak performans sorunları yüzünden Windows macerasını askıya aldık. İlerleyen dönemlerde tekrar denemelere başlayabiliriz. |
6- İnternet üzerinde Dolmuş Driver Action adlı bir mobil oyunun izlerine rastladık. Böyle bir projeniz var mı ve Dolmuş Driver'dan ne gibi farkları olacak? |
Evet, geçtiğimiz yaz yayınladığımız farklı bir Dolmuş Driver deneyimiydi. Mobil cihazların dikeyde tutulduğu ve yukarıdan görünümle oynanan bu versiyonda korna ile trafikteki araçları patlatabiliyor ve içlerinden düşen yolcuları da toplayabiliyordunuz. Ancak ses ve müziklerde yaşanan copyright sorunu nedeni ile bir süreliğine oyunu kapattık. Önümüzdeki dönemde yeni ses ve müzikler ile oyunu yeniden açacağız. |
7- Önümüzdeki dönemde planlarınız arasında ne gibi projeler var? |
Bu sene öncelikli odağımızda yerel market var, Dolmuş Driver 2’ye başladık ve yazın sonuna doğru çıkarmak için var gücümüzle çalışıyoruz. Bu versiyon için yine öncelik Istanbul olmakla birlikte oyunu küresel pazara ölçeklendirebilecek şekilde kurguluyoruz. Onun öncesinde Nisan ayında, Drift Draft Destroy adında online multiplayer bir yarış oyunu yayınlayacağız, şu anda son testleri ve düzeltmeleri ile uğraşıyoruz. Bir yandan da yeni bir lokal oyun üzerine çalışıyoruz, oyunun adı Damsız Girilmez olacak. Oyun içinde yine bolca türkçe seslendirmelere yer vermek için kayıtlara başladık ve bu sefer oyun için bir de müzik albümü çıkarmayı düşünüyoruz. Son olarak bu hafta başladığımız yine bir lokal projemiz daha var. |
8- Ülkemizdeki genç oyun geliştiricilere ve Tamindir takipçilerine iletmek istediğiniz bir mesajınız var mı? |
Oyun işi başlı başına zorlu bir girişim iken zaman zaman ülkemizde daha da zorlu bir hal alabiliyor. Herşeye rağmen biz kesinlikle bu işi çok seviyoruz ve büyük bir tutku ile yola devam ediyoruz. Geçtiğimiz ay 13. oyunumuzu yayınladık ve bir sonraki için yeniden heyecanla çalışmaya başladık. Her çıkan oyunda çeşit çeşit duvarlara tosladık ama yılmadık ve çıkardığımız dersler ve öğrendiğimiz bilgiler ile yeniden başladık. Söyleyebileceğim tek şey yılmadan devam edin, sabredin, yeniden başlayın, yaptığınız işin hakkını verin ve iyi iş çıkarın.
|
Sorularımızı Gripati adına yanıtladığı için Emre Pehlevan'a ve röportaj için bütün Gripati ekibine çok teşekkür ediyoruz. Umarız Gripati birbirinden güzel mobil oyunlar geliştirmete devam eder. Bir sonraki röportajımızda görüşmek üzere, hoşçakalın.
Türkiye'nin İlk Sesli Sosyal Ağı Whispto Geliştiricileri ile Özel Tamindir Röportajı
YORUMLAR