Dev Oyun Yapımcıları Neden Mobil Oyun Yapmıyorlar?
Mobil oyun dünyasında kaliteli oyun üreticilerinin oyunlarını göremiyoruz, bunun sebebini yazdık.
Mobil teknolojiler ilerliyor. Ekran çözünürlükleri, grafik işlemcileri ve performansları artıyor. Ancak hala mobil oyun dünyasında kaliteli oyun üreticilerinin oyunlarını göremiyoruz. AAA sınıfı adı verilen yüksek performanslı ve çözünürüklü yeni nesil oyunlar, mobil pazarı tercih etmiyorlar. Bunun sebebini hiç düşündünüz mü?
Büyük oyun üreticileri yavaş yavaş mobil oyun piyasasını yokluyorlar ancak ürünler kendi isimlerinden beklenen kaliteyi sunmadığı gibi o kadar az örnekleri var ki. Square Enix, Bethesda gibi dev firmalar mobil dünyasına Lara Croft GO ve Fallout Shelter gibi oyunlar kazandırsalar da diğer AAA sınıfı oyunlardan örnek görmek mümkün olmuyor.
Bethesda ve Square Enix aslında mobil dünyasına girmekle risk de alıyorlar. Ancak diğer firmalar buna çeşitli sebeplerden dolayı tenezzül etmiyorlar.
Parasal sorunlar
Yüksek kaliteli bir oyun geliştirmek için yüzlerce insan çalışıyor. Bizim birkaç günde bitirdiğimiz ya da sıkılıp bıraktığımız oyunların arkasında olağanüstü bir iş gücü var. Oyunlar PC ve konsol platformları için geliştirilirken ayrıca bir de mobil oyun geliştirme departmanı açmak doğal olarak ekstra bir yatırım demek. Şimdilik bu tercih edilmiyor.
Market fiyatları
AAA oyun üreten firmalar PC ve konsol için belirledikleri fiyat etiketlerini mobil oyunlar için kullanamayacaklarını biliyorlar. Ayrıca kaliteli bir mobil oyun yapmanın giderlerinin yine mobil pazardan desteklenmesi gerekiyor. Ticari olarak mobil bir oyun PC gelirinden payda almamalı. Uygulama marketlerine bakacak olursanız 20TL’nin üzerinde oyun görmeniz neredeyse mümkün olmaz. Mobil oyunlar artık oyun için satın almalarla destek buluyorlar. Bunun başarılı örneklerini Angry Birds veya Candy Crush gibi oyunlarda görmemiz mümkün. Ancak maliyetine oyun pazarlamak dev oyun üreticilerinin asla pazarlama politikası olmadı. Bu yüzden uygulama marketleri şimdilik onlara çekici gelmiyor.
Korsan korkusu
Bu yılbaşında çıkan ve oldukça kaliteli bir olan Monument Valley iOS, Android ve Windows Phone için marketlere yerleşmişti. Ancak bu oyun hemen kopyalandı ve korsan yazılımcılar tarafından bedava olarak torrente düşürüldü. Monument Vally oynayanların sadece yüzde 5’inin para ödediği açıklanmıştı. Bu çok ciddi bir zarar. Monument Valley sadece tek örnek değil. Böyle binlerce örnek gösterebiliriz.
İşte AAA oyun yapımcılarını korkutan bir başka unsur da bu. Zaten torrente düşürülen PC oyunlarıyla başı dertte olan şirketler mobil pazarda da aynı belayı başlarına sarmak istemiyorlar.
Pazarlama sıkıntısı
AAA sınıfı oyunlar yılda sadece farklı geliştiriciler tarafında iki elin parmaklarından az sayıda üretilen ürünler olarak piyasaya çıkıyor. PC ve konsol pazarlama ve reklam bütçeleri çok yüksek. Öte yandan milyona yakın oyunun raflara dizildiği mobil oyun sektöründe hep zirvede kalabilmek için ekstra bir pazarlama ve tanıtım gideri harcamak durumunda kalmak AAA oyun üreticilerine cazip gelmiyor.
Donanım sıkıntısı
Tüm bu yukarıda saydıklarımızı bir kenara bırakırsak en büyük sorunlardan biri donanım. Mobil cihazların henüz AAA sınıfı oyunları oynatacak kabiliyeti yok ve daha bir süre olmayacak. Bu yüzden Fallout Shelter ya da Lara Croft GO orijinal oyun tabanlarından çok uzak ve başkalaştırılmış oyunlar. AAA oyunlar böyle bir riski de göze almak istemiyorlar. Alışılmış oyun formatını bambaşka bir hale getirmek onlara oldukça anlamsız geliyor.
Artan arz dengesi
Google Play’e günde 300 kadar oyun ekleniyor. Apple uygulama marketinde de durum çok farklı değil. Bu arz dengeli bir taleple karşılanmıyor. Mağazalarda muazzam bir yığılma oluşuyor. AAA sınıfı oyun üreticileri bu girdabın içinde olmak istemiyorlar.
Oyun Kültürü
Dev oyun yapımcılarını korkutan bir diğer olgu ise mobil oyun kültürü ile PC ve konsol oyun kültürünün arasında dağlar kadar fark olması. Mobil oyun kültürünün tehlikesi aslında bir kültürü olmamasından kaynaklanıyor. Onlarca kategorisi var ve bir temelde kullanıcıları birleştiremiyor. Uygulama mağazaları oyun kategorileri herkesin girip çıktığı bir yer ve bu kalabalık AAA oyun üreticilerinin bir pazarlama stratejisi uygulamasına mani oluyor. Kısaca AAA oyun şirketleri mobil oyuncuları sıradan buluyor.
Yapımcısına En Çok Kazandıran 10 Mobil Oyun