90’lardan Bu Güne Bilgisayar Oyunlarında Neler Değişti?
Oyun teknolojisinin hızlı gelişiminin panoraması.
Süper Mario’dan GTA V’e kadar uzanan serüveni birde benden dinleyin.90’larda çocuksanız “atari” hayal dünyanızın bir köşesinde her daim varlığını korumuştur. Üzerinde 999999 gibi uçuk bir rakam adedince oyun olduğu yazan fakat gerçekte 3-5 tane oyunun bulunduğu kasetleri cihazlarımıza heyecan içerisinde takıp zevkle oynadığımız oyunlar kuşkusuz her daim hatırlayıp iç geçireceğimiz güzel anılar arasında. Tabii bir de “Adaptör ısındı mı acaba?” saplantımız vardı ki oraya hiç girmeyelim. 90’larda ekseriyetle çocukların haşır neşir olduğu video oyunları şimdilerde yetişkinleri de kendine bağlayan dev bir endüstri haline geldi. Gelin şimdi bu devasa gelişiminin basamaklarını beraber inceleyelim.
1.Senaryo
Bilgisayar oyunlarını da bir sinema filmi gibi düşünün. Bir hikaye olmalı ve de bu hikaye veya diğer bir ifadeyle serüven bir nihayete bağlanmalı. O günün sınırlı şartlarında imal edilen oyunlarda haliyle “ütopik” bir senaryo üzerine kuruluydu. Bu nedenle video oyunlarına “çocuk işi” gözüyle bakılmaktaydı doğal olarak. Fakat günümüzde gelişen teknolojiyle daha realist oyunlarla karşı karşıyayız. Call Of Duty’de cepheden cepheye koşarak kendimizi II. Dünya Savaşının içinde bulurken, Godfather oyununda bir anda kendimizi dünyanın en çok izlenen/beğenilen filminde bir aktör olarak görebiliyoruz. RPG (Rol Yapma) oyun türünün yaygınlaşmasıyla oyuncular artık edilgen değil etken konumda. Haliyle artık bilgisayar oyunları salt küçük çocuklara hitap etmiyor.
2.Grafik
Çizim teknolojilerinde gelişmeler şüphesiz en çok video oyunlarına yaradı. 90’lı yıllarda çizgi filmi andıran tek boyutlu çizimlerin yerini artık yüksek çözünürlüklü üç boyutlu çizimler aldı. Oyunların görsel bir şölene dönüşmesi bu endüstrisinin gelişmesindeki en büyük etkenlerden birisi kuşkusuz.
3.Ses
Şu husus önemli bir gerçek ki oyunseverlerin haz almasında önemli bir faktör de ses efektleridir. 90’ların o klasik “tışın tışın”larını artık üç boyutlu daha gerçekçi ses efektleri almış durumda. Yani yukarıda ifade etmeye çalıştığımız üzere gelişen oyun endüstrisi salt göze hitap etmekle kalmıyor, işitsel efektlerde de zirveyi zorluyor.
Her gün binlerce, milyonlarca oyun satın alınıyor/indiriliyor. Bu devasa endüstri daha da büyümeye meyilli. Elimize ayağımıza takacağımız sensörlerle hareket ederek oynayacağımız yeni nesil sistemlerin yaygınlaşmasıyla oyun endüstrisi hedef kitlesini daha da genişleteceğe benziyor.Şöyle bir 90’lı yılları yad etsem diye düşünen okuyucularımıza iki oyun tavsiyesi.